„… a mozgások pontatlan, hibás
kivitelezése az idegrendszer éretlenségére utal, ami megnehezíti az
olvasás-írás tanulását”
Lezárult az
első projekt, ami a mozgásfejlesztés lehetőségeit mutatta be a szülőknek. Messze
vagyunk attól, hogy mindent el tudtunk volna mondani. Próbáltuk rendszerezni a
játékokat, egy-egy ötletet több szinten bemutatni: hogyan épülnek egymásra
mozdulatok, hogyan kapcsolódik a mozgás és beszéd …. stb.
Emlékeztetőként,
mi mindenre lehet figyelni gyermekeink mozgásánál:
Óvodás korban
(Ha a fentebb jelzett problémák közül bármelyik fennáll, érdemes felmérni a
gyermeket, és fejlesztésre jelentkezni.)
- Nincs
biztos domináns kézhasználat, felváltva használja
a kezeit.
- Nem
tudja biztosan a színeket.
- Formákat nem tudja egyeztetni.
- Téri
irányokat (előtte,
mögötte, mellette, alatta) nem tudja biztosan.
- Nem tud biciklizni.
- Nem tud lépcsőn kapaszkodás
nélkül váltott lábbal fel és lemenni.
- Erősen beszédhibás.
- Labdát
nem tudja elkapni, szemével nem követi a mozgását.
- Új,
mozgást igénylő feladatoktól, játékoktól megijed.
- Mese hallgatás közben könnyen
elterelődik a figyelme.
- Játékai
között nem találja meg, nem látja meg azt, amit valaki kér tőle.
- Nem tud gombolni,
cipőt bekötni.
- 4-5
éves kora körül nem tud egyedül mosakodni, öltözni.
- 4-5
éves korára nem tud egyesével elszámolni 5-ig, nagycsoportosan
10-ig.
- 4-5
évesen nem tudja a napszakokat, a tegnap-ma-holnap
viszonyát.
- Nagycsoportosan
nem tudja felsorolni a hét napjait.
- Ha
társaihoz képest túl lassú, vagy túl gyors.
- Ha új
mozgások megtanulása gondot okoz.
- Ha túlérzékeny érintésre, tapintásra, hangokra, zavarják bizonyos látási ingerek.
- Ha állandóan mozognia kell, nem tud megülni egyhelyben.
Kisiskolás korban
- ügyetlen,
koordinálatlan a mozgása (finom-, nagymozgás),
- figyelme könnyen elterelődik,
- téri-,
idői tájékozódás nehezen megy,
- mondókát,
verset, szöveget nehezen memorizál,
- beszédészlelési,
beszédértési nehézség
látszik,
- sorbarendezési (szerialitás) zavar
figyelhető meg,
- íráskor
gyakori a betűcsere, a betűtévesztés (d-b,
k-g),
- diktálás
után nem tudja, vagy csak sok hibával tudja a szöveget leírni (szavakat,
szótagokat, betűket cserél),
- szem-kéz
koordinációs zavara
jellemző,
- rosszul
fogja a ceruzát,
- csúnya, szinte olvashatatlan az írás,