2014. március 4., kedd

„… a mozgások pontatlan, hibás kivitelezése az idegrendszer éretlenségére utal, ami megnehezíti az olvasás-írás tanulását”

Lezárult az első projekt, ami a mozgásfejlesztés lehetőségeit mutatta be a szülőknek. Messze vagyunk attól, hogy mindent el tudtunk volna mondani. Próbáltuk rendszerezni a játékokat, egy-egy ötletet több szinten bemutatni: hogyan épülnek egymásra mozdulatok, hogyan kapcsolódik a mozgás és beszéd ….  stb.
Emlékeztetőként, mi mindenre lehet figyelni gyermekeink mozgásánál:

Óvodás korban
(Ha a fentebb jelzett problémák közül bármelyik fennáll, érdemes felmérni a gyermeket, és fejlesztésre jelentkezni.)
  • Nincs biztos domináns kézhasználat, felváltva használja a kezeit.
  • Nem tudja biztosan a színeket.
  • Formákat nem tudja egyeztetni.
  • Téri irányokat (előtte, mögötte, mellette, alatta) nem tudja biztosan.
  • Nem tud biciklizni.
  • Nem tud lépcsőn kapaszkodás nélkül váltott lábbal fel és lemenni.
  • Erősen beszédhibás.
  • Labdát nem tudja elkapni, szemével nem követi a mozgását.
  • Új, mozgást igénylő feladatoktól, játékoktól megijed.
  • Mese hallgatás közben könnyen elterelődik a figyelme.
  • Játékai között nem találja meg, nem látja meg azt, amit valaki kér tőle.
  • Nem tud gombolni, cipőt bekötni.
  • 4-5 éves kora körül nem tud egyedül mosakodni, öltözni.
  • 4-5 éves korára nem tud egyesével elszámolni 5-ig, nagycsoportosan 10-ig.
  • 4-5 évesen nem tudja a napszakokat, a tegnap-ma-holnap viszonyát.
  • Nagycsoportosan nem tudja felsorolni a hét napjait.
  • Ha társaihoz képest túl lassú, vagy túl gyors.
  • Ha új mozgások megtanulása gondot okoz.
  • Ha túlérzékeny érintésre, tapintásra, hangokra, zavarják bizonyos látási ingerek.
  •  Ha állandóan mozognia kell, nem tud megülni egyhelyben.
Kisiskolás korban

  • ügyetlen, koordinálatlan a mozgása (finom-, nagymozgás),
  • figyelme könnyen elterelődik,
  • téri-, idői tájékozódás nehezen megy,
  • mondókát, verset, szöveget nehezen memorizál,
  • beszédészlelési, beszédértési nehézség látszik,
  • sorbarendezési (szerialitás) zavar figyelhető meg,
  • íráskor gyakori a betűcsere, a betűtévesztés (d-b, k-g),
  • diktálás után nem tudja, vagy csak sok hibával tudja a szöveget leírni (szavakat, szótagokat, betűket cserél),
  • szem-kéz koordinációs zavara jellemző,
  • rosszul fogja a ceruzát,
  • csúnya, szinte olvashatatlan az írás,